Micro: samen zijn.
Maxi: sociale wezens.
Mega: maatschappij.
Vroeger hoorde je bij een bepaalde kerk, omroep, politieke partij of dorpsgemeenschap. Sportclubs groeide harder en de gezinnen zaten elke week om de tafel wel een bordspelletje te doen. Vroeger hoorde je ergens bij omdat je er beter van werd of je er was opgegroeid. Hedendaags hoor je ergens bij omdat het je een bepaald imago geeft en een status. Een rotterdammer kan zich zonder problemen lid maken van de voetbal club AFC Ajax en ook andersom. De grenzen van ergens bij horen en erbij te mogen horen zijn vervaagd, in de steeds individualistischer samenleving, waar iedereen bij wilt horen!
Trendfactoren die hier sterk naar voren komen zijn:
Demografie: men is mobieler geworden en kan daardoor gemakkelijker buiten het dorp ook ergens bij willen horen. Ze zijn niet meer afhankelijk van hun geboorteplaats.
Sociaal - Cultureel: goddiensten vervallen steeds meer naar de achtergrond en men heeft zelf de keuzen wie hij is en waar hij bij wilt horen. mede doordat men meer kennis heeft laten zij zich minder snel beinvloeden.
Sociaal - Cultureel: goddiensten vervallen steeds meer naar de achtergrond en men heeft zelf de keuzen wie hij is en waar hij bij wilt horen. mede doordat men meer kennis heeft laten zij zich minder snel beinvloeden.
Micro: vrouwen maken carriere.
Maxi: vrouwen aan het werk.
Mega: feminisme.
Rolverdelingen kom je nog sterk tegen in gezinnen met religies en in huwelijken tussen 65 plussers, waarin de man nog een traditionele alfaman is en de vrouw een stereotype huisvrouw.
Door de emancipatie van de vrouw is de hiërarchie binnen gezinnen voor een groot deel verkleind. Fysiek is de man sterker dan de vrouw, lichamelijk zware banen zijn dan ook niet weggelegd voor vrouwen. Maar doordat steeds meer banen gedaan kunnen worden met het brein. Hebben vrouwen steeds meer kans kunnen op een betere carrière.
Veel stellen voelen zich nog steeds aangetrokken tot de authentieke rolverdeling,omdat het in de natuur van de man en vrouw zit.
‘Vader is de baas in huis,maar wat moeder zegt,moet gebeuren!’
Trendfactoren die hier sterk naar voren komen zijn:
Demografische: betere opleidings niveau. Vrouwen gingen doorstuderen om carriere te kunnen maken.
Sociaal - Cultureel: waarden en normen van de vrouw veranderden om dat zij zichzelf konden zijn en niet automatisch huisvrouw of laag geschoold zouden worden
Auteur: Wolf Meesters (geen bronnen gebruikt)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten